Visszatérő álmok

Azt hiszem az emberek nagy része szenved legalább egy, de gyakran több visszatérő álomtól.

Álom, mely kísért bennünket

Egy olvasó írta: "Az egyetlen dolog, ami eszembe jutott, az a visszatéro álom volt. Nekem is volt néhány ilyenem az életem során, például hogy az iskolában vagyok és nem készültem föl a közelgő vizsgámra. Sőt, egy ilyen mostanában is vissza-visszatér valamilyen formában. Ebben azt álmodom, hogy meglazulnak a fogaim és elkezdenek egyenként kipotyogni. Kérem segítsenek nekem! Kezdenék megőrülni?" Válasz: Biztosíthatjuk, hogy nem kezd megorülni. Az én eddigi életemet (legalábbis amennyire vissza tudok emlékezni) is végigkísérte három ilyen álom. Közülük az egyik legfontosabb ami más embereknél is igen gyakori álom: az, hogy zuhanok. Leesek egy hegyrol, egy szikláról, az égbol, és közben tudom, hogy a földetérést nem élem túl. Már a hatvanas éveimben járok, és Istennek hála még élek. Ez az álom azonban általában azzal ér véget, hogy az ágy ugrik egyet velem. Valójában persze én ugrok ilyenkor egy nagyot alvás közben. A második álmomban egy hatalmas ismeretlen ódon ház körül kergetnek. Nem tudom pontosan, hogy ki vagy mi elol menekülök, de nem találom a kiutat a menekülésre. A harmadik, igen ritka álmomban egy óriási repülogép húz el a házam felett és csapódik a földbe közvetlenül a mellette lévo mezon. Vannak még ehhez hasonlók, például az, hogy repülök, felkészületlen vagyok egy vizsgára, ellopják az autómat, megsérülök vagy elvesztem valamelyik testrészem vagy éppen meztelenül állok egy nagy tömegben.

Mire utalhat az ilyen álom?

Az ilyen álmok általában valami olyan dologra utalnak, ami jelen van az életünkben. Például aggódunk magunk miatt, vagy valami olyan miatt, ami fontos a számunkra. Ha kergetnek az általában azt jelenti, hogy el akarunk kerülni egy problémát, vagy egy helyzetet amit meg kell oldanunk vagy amiben helyt kell állnunk. A zuhanás jelentheti azt, hogy félünk egy szokatlan helyzettol vagy egy bukástól. A nyilvános meztelenség is nagyon hasonló ehhez, tudat alatt félhetünk egy kínos helyzettol, vagy a bizonytalanságtól az élet valamely területén. A sérülések és egyes testrészek elvesztése, vagy az olvasó által említett fogak kihullása arra utalhat, hogy figyelmen kívül hagyunk vagy a kelleténél jobban elhanyagolunk valami fontosat az eletünkben. Ilyen lehet például az étkezés, a mozgás, vagy más területe az életünknek, pl. karrier, emberi kapcsolatok, stb. Az ezekhez hasonló visszatéro álmok megakadályozására tehát változtatunk kell valamin. Egyik lehetséges megoldás az úgynevezett álom-ellenorzés. Ennek során vissza kell emlékezni az álmunkra és el kell képzelni az álom végének megváltozását, és olyan befejezést vízionálni, amely számunkra kellemes. Ha például esünk valahonnan, akkor képzeljünk el kellemes landolást egy puha ágyon. Ha éppen üldöznek, akkor gondoljuk azt, hogy visszafordulunk, hogy szemügyre vegyük az üldözonket és észrevesszük, hogy egy ártalmatlan dolog az. Sajnos ezen a néhány egyszeru praktikán kívül nem tehetünk mást, minthogy tanulunk az álmainkból és megfejtjük mit akarnak üzenni nekünk.

Az álmok megállítása:

Egy másik olvasó a következot írja: - Szeretnék elolvasni egy "Hogyan állítsuk meg az álmainkat" címu könyvet. Azzal a remélhetoleg csak átmeneti problémával küszködök, hogy a pajzsmirigy kezelésem után problémáim vannak az alvással, de ez valószínuleg elofordul másokkal is, akik túl sokat dolgoznak. Válaszunk: Nem vagyok benne biztos, hogy az álom folyamata megállítható, de ha megtaláljuk az álmaink rejtett okait, akkor befolyásolhatjuk kialakulásukat. Ezek az okok lehetnek a kimerültség, az idegesség, a szomorúság, valamilyen betegség, esetleg valamilyen gyógyszer szedésének abbahagyása. Ha meg tudunk szabadulni attól, ami kiváltotta a rossz álmokat, akkor problémamentes lesz az éjszakánk. Ha ez nem megy, akkor megpróbálkozhatunk az álom-ellenorzés nevu módszerrel is. Ilyenkor próbáljuk azt vízionálni, hogy amint elalszunk, kellemes dolgokat fogunk álmodni. Azonban a legjobb megoldás természetesen nem az elindult álmodási szakasz megállítása, hanem azoknak a dolgoknak a megszüntetése, amik a rossz álmokat okozzák.

Íme néhány tipp arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet megbirkózni ezzel a helyzettel:

- Csökkentsük a stresszt az életünkben! - Kérdezzük meg háziorvosunkat, vajon valamelyik gyógyszerünk okozhat-e rossz álmokat! - Ha szükséges, vessük alá magunkat orvosi vizsgálatoknak, hogy kiderüljenek a rossz álmok rejtett okai, az esetleges betegségek. - Kerüljük az érzelmileg felkavaró tevékenységeket alvás elott, például az eroszakos filmeket, játékokat! - Ne fogyasszunk alkoholt elalvás elott! - Ha este megkívánunk valami ennivalót, akkor ügyeljünk rá, hogy csak valami könnyen emésztheto legyen, például tej, vagy valami ropogtatni való, ne pedig valami olajos vagy nagyon édes élelmiszer, mint amilyen a chips, vagy a fánk. - Szokjunk rá arra, hogy minden este ugyanakkor fekszünk le aludni! - Gondoskodjunk róla, hogy a hálószobánk kényelmes legyen - se túl meleg, se túl hideg. - Zárjuk ki a fényeket és zajokat a szobából! - Esetleg próbáljunk meg lágy, békés, halk zenére elaludni! Most pedig jó éjszakát, és szép álmokat!

Üldözés az álomban

Álomfejtő fórumainkon a legtöbbet kutattott álomképként jelenik meg, szinte nem létezik olyan ember, aki ne tudna beszámolni legalább egy-két üldözéses álomról.

Erotikus álmok, amelyek rémülettel töltenek el

Erotikus álmaink a többi álomhoz hasonlóan vágyaink kivetülését jelentik. Sokan ismerik és a legnagyobb természetességgel kezelik a jelenséget mindaddig amíg álmukban a másik nemnek...

Visszatérő álmok

Egy olvasó írta: "Az egyetlen dolog, ami eszembe jutott, az a visszatéro álom volt. Nekem is volt néhány ilyenem az életem során, például hogy az iskolában vagyok és nem készültem föl a közelgő vizsgámra.